Rälsklipp klipper räls på livräddningsbanan

Återvinn med VTN:s rälsklipp

S. Norton & Co Ltd är ett företag i framkant inom brittisk metallåtervinning. Efter att ha börjat tidigt på 1960-talet har företaget gått från klarhet till klarhet och vunnit två priser för export, först 2004 och sedan igen 2009. De har sitt huvudkontor i Liverpool men har andra depåer i Manchester, London och Southampton.

Varje år samlar, bearbetar och exporterar S. Norton cirka 1,5 miljoner ton järn- och metallskrot till ett stort antal konsumenter, från små raffinaderier till globala organisationer, deras mål är ”inget avfall alls” att deponera, ett mål som de ständigt strävar efter.

Ett särskilt material som S. Norton har bearbetat och återvunnet de senaste åren är järnvägsräls från livräddningsbanan. På grund av rälsens struktur och styrka är det svårt att klippa den på ett produktivt och lönsamt vis så som man gör med vanlig skrotåtervinning. De fick höra talas om att VTN:s engelska agent, ECY Haulmark hade ett specifikt verktyg för att klippa räls, en positiv nyhet för S Norton. Med VTN:s rälsklipp RP2000 kapas rälsen nu lätt i olika längder.

Rälsklipp klipper räls på livräddningsbanan

Maskinen S. Norton använder på plats är en CAT330L Rail utrustad med en VTN:s RP2000 rälsklipp. VTN Europe har specifikt utformat RP-serien för just detta syfte.

RP2000 rälsklipp väger 2,7 ton och är lämplig för maskiner mellan 21-35 ton, perfekt för bearbetning av standardräls UIC 60. En stor hydraulcylinder ger en kraft på 139 ton och tillsammans med käftens specifika mekanism och med cylinderuppsättning i vältläge för att säkerställa maximalt skydd mot oavsiktliga skador.

RP2000 rälsklipp är utrustad med speciella skärblad som är vändbara fyra gånger och utbytbara för att säkerställa hög hållbarhet innan byte krävs. Kroppens helt och hållet tillverkad av Hardox, och värmebehandlad för att förbättra redskapets mekaniska hållfasthet.