-
Specifikationer:
- Basmaskin: 21 – 40 ton
- Klipper räls upp till: 60 kg/m
- Längd: 2410 mm
- Käftöppning: 225 mm
- Käftdjup: 170 mm
- Käftbredd (bred käft): 540 mm
- Skärstål: 170×170 mm
- Rotation: 360°
- Oljeflöde rotation: 8 – 12 l/min
- Oljetryck rotation: 190 bar
- Oljeflöde cylinder: 200 – 300 l/min
- Oljetryck cylinder: 350 bar
- Vikt: 2752 kg
-
Specifikationer:
- Basmaskin: 31 – 52 ton
- Klipper räls upp till: 75 kg/m
- Längd: 2320 mm
- Käftöppning: 240 mm
- Käftdjup: 170 mm
- Käftbredd (bred käft): 600 mm
- Skärstål: 170×170 mm
- Rotation: 360°
- Oljeflöde rotation: 10 – 15 l/min
- Oljetryck rotation: 190 bar
- Oljeflöde cylinder: 300 – 450 l/min
- Oljetryck cylinder: 350 bar
- Vikt: 3900 kg
RP-serien rälsklipp för återvinning av järnvägsräls
Skärstålen är av specialstål och smidda i hög resistans vilket gör dem mycket tåliga för påfrestningar. De har formen av en kvadrat och kan därmed roteras och du får 4 st slitytor.
Vignolrälsen är den mest använda typen av räls vid byggandet av järnvägslinjer. De är ofta märkta med ett datum och en kod som stansats in på varje skena inklusive UIC-beteckning följt av vikten i kg/m.
Vanliga vikter i Sverige är 43, 50 och 60 kg/m. Nyare järnvägar i Sverige läggs med UIC60. Den mindre rälsklippen klarar räls upp till 60 kg/m medan den större kan hantera räls som väger upp till 75 kg/m.