
Asfaltsfräs till grävmaskiner
Asfaltsjustera på egen hand med din grävmaskin!
7 modeller
Justerbart fräsdjup 0 till 250 mm beroende på trumma
Fräsbredd 50 till 600 mm beroende på trumma
För grävmaskiner 2 till 24 ton
Vikt från 185 till 1 150 kg

PLB- & PHD-serien grävmaskinsfräsar

Simex PLB- och PHD-serie är en asfaltsfräs för montering på grävmaskin. Den perfekta fräsen för justering, slutfinish, trottoarfräsning och bussfickor. Fräsen skapar ett plant och stabilt lager med bra vidhäftning för nyasfaltering.
Ställbar nedsänkning (vissa modeller oberoende höger-vänster) gör att du får konstant fräsdjup. Simex asfaltsfräsar har kraftig konstruktion och hög prestanda. Du får spår med raka kanter.
Fräsmassorna kan med fördel återanvändas som fyllnadsmassor. Låg driftkostnad, låg ljudnivå. Aldrig tidigare har det varit enklare och lönsammare att fräsa asfalt. Asfaltsfräs för kompaktlastare, se här.
Fördelar
- Hög prestanda
- Simex performer
- Konstant fräsdjup
- Justerbart fräsdjup
- Kraftig konstruktion
- Spår med raka kanter
- Montage under tiltrotator
- Dammbindningskit som tillval
- Perfekt för fräsning sida-vid-sida
- Oberoende vänster-höger djupjustering
- Fräs horisontellt, vertikalt eller på sluttande ytor
- Fräsmassor kan återanvändas som fyllnadsmassor
Applikationer
- Justering
- Slutfinish
- Trottoarfräsning
- Brunslocksfräsning
- Anslutningsfräsning
- Fräsning av bussfickor
- Väggprofilering/skrotning
Modeller enkeldjup

PLB200
Grävmaskin | ton | 2-4 |
Fräsbredd std-trumma | mm | 200 |
Fräsdjup std-trumma | mm | 0-70 |
Fräsbredd alt-trumma | mm | 50-250 |
Fräsdjup alt-trumma | mm | 125 |
V-H oberoende djupjustering | – | |
Minsta avstånd från trottoar | mm | 40 (20*) |
Pendlingsvinkel | ° | 120 |
Vikt | kg | 185 |
Oljeflöde | l/m | 30-50 |
Oljetryck max | bar | 250 |

PLB300
Grävmaskin | ton | 3-7 |
Fräsbredd std-trumma | mm | 300 |
Fräsdjup std-trumma | mm | 0-100 |
Fräsbredd alt-trumma | mm | 50-300 |
Fräsdjup alt-trumma | mm | 130 |
V-H oberoende djupjustering | – | |
Minsta avstånd från trottoar | mm | 50 (25*) |
Pendlingsvinkel | ° | 127 |
Vikt | kg | 390 |
Oljeflöde | l/m | 45-75 |
Oljetryck max | bar | 300 |

PLB400
Grävmaskin | ton | 6-9 |
Fräsbredd std-trumma | mm | 400 |
Fräsdjup std-trumma | mm | 0-120 |
Fräsbredd alt-trumma | mm | 50-400 |
Fräsdjup alt-trumma | mm | 150 |
V-H oberoende djupjustering | – | |
Minsta avstånd från trottoar | mm | 50 (25*) |
Pendlingsvinkel | ° | 118 |
Vikt | kg | 515 |
Oljeflöde | l/m | 55-90 |
Oljetryck max | bar | 300 |

PLB450
Grävmaskin | ton | 6-20 |
Fräsbredd std-trumma | mm | 450 |
Fräsdjup std-trumma | mm | 0-150 |
Fräsbredd alt-trumma | mm | 75-450 |
Fräsdjup alt-trumma | mm | 100 |
V-H oberoende djupjustering | – | |
Minsta avstånd från trottoar | mm | 60 (30*) |
Pendlingsvinkel | ° | 120 |
Vikt | kg | 710 |
Oljeflöde | l/m | 75-140 |
Oljetryck max | bar | 300 |

PHD600
Grävmaskin | ton | 16-24 |
Fräsbredd std-trumma | mm | 600 |
Fräsdjup std-trumma | mm | 0-200 |
Fräsbredd alt-trumma | mm | 75-600 |
Fräsdjup alt-trumma | mm | 250 |
V-H oberoende djupjustering | – | |
Minsta avstånd från trottoar | mm | 75 (40*) |
Pendlingsvinkel | ° | 105 |
Vikt | kg | 1150 |
Oljeflöde | l/m | 120-200 |
Oljetryck max | bar | 300 |
Modeller dubbeldjup

PLB350
Grävmaskin | ton | 6-9 |
Fräsbredd std-trumma | mm | 350 |
Fräsdjup std-trumma | mm | 0-120 |
Fräsbredd alt-trumma | mm | 50-350 |
Fräsdjup alt-trumma | mm | 150 |
V-H oberoende djupjustering | Standard | |
Minsta avstånd från trottoar | mm | 50 (27*) |
Pendlingsvinkel | ° | 118 |
Vikt | kg | 530 |
Oljeflöde | l/m | 55-90 |
Oljetryck max | bar | 300 |

PHD450
Grävmaskin | ton | 10-16 |
Fräsbredd std-trumma | mm | 450 |
Fräsdjup std-trumma | mm | 0-180 |
Fräsbredd alt-trumma | mm | 75-450 |
Fräsdjup alt-trumma | mm | 220 |
V-H oberoende djupjustering | Standard | |
Minsta avstånd från trottoar | mm | 75 (40*) |
Pendlingsvinkel | ° | 102 |
Vikt | kg | 900 |
Oljeflöde | l/m | 90-140 |
Oljetryck max | bar | 300 |
*På förfrågan


Bits till asfaltsfräs
Bits till asfaltfräs och betongfräs slits ständigt då de utsätts för stark kraft och friktion mot material som asfalt, betong och berg. Ju större slitaget är på bitsen desto mindre förmåga har bitsen att fräsa igenom material. Detta innebär att avverkningen saktar ner och maskinens produktivitet sjunker märkbart. Kontinuerligt byte av bits (efter behov) kommer att bidra till att du kan utnyttja fräsens fulla potential. Det är även alltid värt att kontrollera tecken efter onaturligt slitage då bitsen fungerar bäst hela arbetslängden om de är slitna på bästa möjliga sätt.
En bits som fräst idealiskt
Den återstående delen av hårdmetallkärnan är symmetriskt formad, bitsen har en enhetlig, avsmalnande form. Bitskroppen har en tillräcklig bulk för att stödja hårdmetallkärnan.
En bits som fräst i mjukt material
Om en bits har använts för fräsning på ett alltför mjukt material kommer “kroppen” att slitas snabbare än hårdmetallkärnan vilket leder till att den kan brytas av. Dessutom gör denna förändrade bitsform att slitaget på bitshållaren ökar. Vid detta utseende är rekomendationen att byta.
En bits som inte roterat ordentligt
För bits med ojämnt slitage (och därav även snabbare) är annorlunda. Slitage av detta slag är alltid synonymt med att bitsen inte roterar ordentligt. Detta kan bero på en “sliten bitshållare” eller att små partiklar letat sig in i hålet för montering av bitsen. I detta fall rekomenderas rengöring och smörjning med dieselolja.